30 Temmuz 2012 Pazartesi

E-likit? Aromalar ve Nikotin Değerleri ve Enjektör Vörsıs İğneli Dolum Şişesi

Tek kullanımlık ya da katı kartuşlu e-sigaralar hariç, bütün e-sigaralar e-likit (e-liquid veya e-juice) kullanır. Yani büyük ihtimalle çokça haşırneşir olacağınız bir maddedir, e-likit; dokusu yağlı ve biraz yoğun bir sıvıdır. Wikipedia'nın söylediğine göre içeriği tadına, nikotin seviyesine göre değişebilse de bütün e-likitler 3 öğeden oluşuyor: (1) propilen glikol bazı, (2)su ve (3) muhtelif tatlandırıclar. Propilen glikol denen ve organik bir çözelti olduğu söylenen maddenin, zehirli bir madde olarak tarif edilmese de, kısa sürede yüksek miktarda alındığında zehirlenmeye sebep olduğu söylenmekte ancak bir kilogram içinde bir gramdan fazla tüketerek zehirlenme düzeyine ulaşmanın neredeyse imkânsız olduğu da eklenmekte, sadece su bazlı boya ve su bazlı temizlik malzemelerinin buharına maruz kalan çocuklarda astım vb solunum yolları bozuklukları görülmüş. Bu eşiğin altında kalan uzun süreli kullanımda da zehir etkisi görülmediği için bir gıda ek maddesi olarak da onaylanmış. Kanserojen ya da genotoksik (kişinin genetik yapısına zarar verici) bir özelliği bulunmadığı söyleniyor. Kısaca: tüttürün ama damardan almayın ya da içmeyin! Tabi bir de unutmayın: e-sigaranın en büyük zararı, zararsız olduğunun düşünülmesi. Günün birinde e-sigaranın, ne kalıcı ne de geçici, hiçbir zararının olmadığı da anlaşılabilir ve ben belki de paranoyak herifin tekiyim. Olabilir, neden olmasın? Bir de şöyle düşünün: nikotin bağımlısısınız ve her gün düzenli olarak nikotin tüketiyorsunuz ama nikotin aldığınız sigaranın zararlı olduğunu da biliyorsunuz. Sigarayı bırakıp e-sigaraya geçiyorsunuz; tamamen zararsız, herhangi bir zararı görülmemiş bir nikotin alma yöntemi. Bu değişim nikotin alımını kısıtlayıcı bir engel (sigara söz konusu olduğunda, sigaranın sağlığınıza verdiği zarar) bırakmıyor. İnsan farkında olmadan daha rahat nikotin tüketmeye başlıyor ve kişiyi tatmin eden eşik nikotin değeri yükselmeye başlıyor. Bağımlılık, neye olursa olsun, hastalıktır. Bu hastalığı kabul etmiş olmanız ya da memnuniyet duymanız, bir hastalık olduğu gerçeğini ortadan kaldırmaz. E-sigara tamamen zararsız olsa bile tükettiğiniz nikotin miktarını kontrol etmeniz yaşam kaliteniz açısından önemlidir.

Türkiye'de nikotin değerleri 0, 11, 16 ve 24 miligram şeklinde değişiyor. 8 ve 18 miligram olanlar da var ama bizde yok. Nikotin değerini değiştirmek için yurdum dağıtıcıları 0mg likitlerle diğerlerini karıştırmayı tavsiye ediyorlar. Ben hiç denemedim. Şişe boyutları ise 10 ve 30 mililitre; tahmin edebileceğiniz gibi bizde olmayan boyutlar da mevcut, örneğin: 20, 50 ve 75 mililitrelik şişeler. Camel, Marlboro, puro, mentollü ya da "genel" tütün aromalarının yanı sıra; elma, çilek, vanilya, fındık vs aromalı çeşitleri de mevcut. Kimi okuyucunun aklından geçmiş olabilecek bir hakikati de eklemek isterim: hangi marka olursa olsun hepsinin geldiği yer, Çin! Türkiye'de bazı dağıtıcılar ellerindeki e-likitlerin İtalya vb Avrupa ülkelerinden geldiğini iddia edebilirler. Yemeyiniz! O Avrupa ülkelerindeki üreticiler(!) e-likitlerini OEM (yani markasız) olarak Çin'den satın almaktalar. Aslında Çin'de, Çinli bir eczacı tarafından icat edilmiş birşeyin, Çin'den geliyor olması çok da rahatsız edici değil. Çin yemeği yemek için illâ başka bir ülkeye gidecekseniz Çin dururken neden İtalya'ya ya da Almanya'ya gidesiniz?

Aromalardan Marlboro ve "genel" tütün aromalarını bok gibi bulduğumu söyleyebilirim. Çilek aroması çok güzel, hoş da bir kokusu var ve elma aroması da nargileyi andırıyor. Ancak sizin için doğru olan aromayı ancak deneyerek bulabilirsiniz. Önce 10 mililitrelik şişelerden başlayın ve markalara çok takılmayın. Aromalar hariç hemen hepsinde aynı maddeler var ve üretildikleri yer aynı. Aromanızı belirledikten sonra 30ml stoklamaya başlayabilirsiniz. Ancak aromadan daha önemli olanı, nikotin değerini doğru seçmek. Türkiye'de (bildiğim kadarıyla) 24mg nikotin değeri olan tek marka DeKang. JoyTech marka e-likitlerde en yüksek nikotin değeri 16mg. Ben şöyle bir hesap yapmıştım: e-sigaraya başlamadan önce günde iki paket kadar sigara içiyordum; sigara paketinin üzerinde her sigaranın içinde ne kadar nikotin olduğunu gösteren sayıyı 40'la çarparak günlük nikotin tüketimimi buldum. Böylece günde tam 24 miligram nikotin tükettiğimi hesap ettim. Tabi halt etmişim o ayrı. Benim tavsiyem orta değerde bir 10ml şişeyle başlamanız yönünde olacaktır (11-16mg gibi) ve bu şişeleri ne kadar zamanda tükettiğinize bakın. bir anda en yüksek değerden başlamak, keyif almak yerine şüpheye düşmenizi ve normal sigaraya dönmek istemenizi sağlayabilir. Bir de, dağıtıcıların (Türkiye'de bu meredi satanların) söylediklerine pek inanmayın. Size 10ml'lik şişenin 10 paket sigaraya denk geldiğini, günde 1ml'nin yeterli olacağını ve sigaraya dönmek istemeyeceğinizi söyleyebilirler. Yurdum tüccarı satış yapmak için ağzına geleni söyler ama çoğu zaman ne sattığının bile farkında değildir. İlk başlarda biraz hüsran, biraz hayal kırıklığı doğaldır. 10ml şişeyi üç dört günde bitirdiğinizde "eyvahlar olsun ben ne yaptım?!" diye paniğe kapılmayın. Aromanızı ve nikotin değerinizi belirlerken normalden fazla tüketebilirsiniz ve tıpkı e-likitinizi seçerken yaptığınız gibi kullanım düzeninizi de keşfetmeniz, deneyerek bulmanız gerek. Zamanla bir düzene oturacaktır. Benim yaptığım hesap hatasının sebebi sigara paketinin üzerinde yazan nikotin değerinin yanlış olması ya da e-likitteki nikotin değerinin yanlış olması vs ile ilgili değildi. Sonradan düşündüm, aslında günde iki paket sigara içmiyordum. İçtiğimden fazlası, bilgisayar başındayken ya da ders çalışırken kendi kendine yanıp bitiyordu. Yani günde yaklaşık 10 sigara içiyorsam 30 sigarayı boşuna harcıyordum. (Evet, ben salağım)

Son olarak: tankı, clearomizeri ya da cartomizeri doldururken enjektör mü kullanmalı iğneli dolum şişesi mi kullanmalı? Öncelikle dolum konusunda ikisinin birbirinden beter olduğu gerçeğiyle barışmak zorundayız. Küçük bir uyarı: enjektör kullanacaksanız ucunu mutlaka kütleştirin. Takı tasarım alet edevatları vardır ya, hani zincir bükmek ya da tel kesmek için, onlardan biriyle sivri ucu kesin ve enjektörü yaklaşık doksan derece çevirip biraz sıkarak (kestikten sonra uç büzülecektir) açın. Bu konuda da ben söyleyeceğimi söyleyeyim siz kafanıza göre takılın. Enjektörle e-likit çekmek ve doğru miktarda likit çekmek deveye, bırakın hendek atlamayı, artistik jimnastik yaptırmak kadar zor. Çünkü develerin jimnastik yeteneği hiç yok. Bir de e-likitin biraz yoğun olduğunu su kadar kolay çekilmediğini hatırlayalım. Ancak clearomizer kullanıyorsanız temizliğini yaparken içine sıcak su püskürtmekte ve çekmekte (küt uçlu) enjektör kullanmak en iyisi. Dolumda kullanım kolaylığı açısından iğneli dolum şişesi daha avantajlı. Ancak iğneli dolum şişesi de mümkün olan her yanından likit akıtıyor ve "iğne" kısmı ikide bir yerinden oynuyor, içeri kaçıyor ya da yerinden çıkıyor. Belki de asıl sorun benim dolma parmaklarım ve/veya öküzlüğümdür, kim bilir? Ben şu an cartomizer kullandığım için ne enjektör ne iğneli dolum şişesi kullanıyorum, rahatım! Kullandığınız atomizer tipi ve modeline göre her ikisini de kullanmanız gerekebilir ya da ikisinide kullanmazsınız. Tank sistemde silikon kapak kullanıyorsanız ikisine de gerek yok, clearomizer için temizlikte enjektör, dolumda iğneli şişeyi kullanmanız gerekebilir ya da sadece enjektörü kullanabilirsiniz. Cartomizer bu açıdan en rahatıdır, damlalığa bile gerek duymazsınız.

Bu yayınlık da bu kadar.

Wickiniz ıslak, atomizeriniz kuru olsun :)

3 yorum:

  1. Merhabalar bazı satıcılarda malesef ellerinde ne varsa onu gönderiyor sizin ne seçtiğinizin bir önemi yok ben 3 kez farklı zamanlarda aynı satıcıdan aynı ürünü camel aromalı likit söyledim ilkinde western conqurer ikincisinde sttephenwolf üçüncüde ise deluxe tabacco göndermiş hadi ilk ikisi idare ederdi ama deluxe Tabacco resmen tanka limon kolanyası koyup çekmek gibi aslında bu tür satıcılarıda ifşa etmek gerek bi kere camel gelmedi daha bugüne kadar

    YanıtlaSil
  2. Selamlar bu likit işine fena sardim ben... Kendi likitimi kendim uretmek istiyorum... Bilginiz varsa paylasirsaniz sevinirim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ağustos ayındaki yazılarımdan "E-likitin İçinde Neler Var?" başlıklı yazıya bir bakın. Oradaki listeyi gümrüğe takılan siparişimin belgelerinin içinde bulmuştum. E-likitin içinde neler olduğu hangi maddelerin yüzde kaç oranında olduğu yazıyordu ama tam formülü yok, kimya bilgim de pek yok tabi :)

      Nasıl üretildiğini ve içinde sadece bu maddeler mi olduğunu bilmiyorum ama bildiğim kadayırla ana maddeler yaklaşık %50-%70 oranında propilen glikol veya propiletilen glikol.

      Sil