7 Ağustos 2012 Salı

Hepimiz Kaçakçıyız

Yakın zamanda ve acı bir şekilde (dötüme 200 küsür TL kaçması suretiyle) öğrendim ki e-sigara ve e-likitlerin, herhangi bir yolla Türkiye'ye girmesi yasak. Yani ben şu an kaçak, yasa dışı bir ürün kullanıyorum; birçok başka e-tiryaki gibi. Her bakkalda, markette bulunabilecek birçok gıda ve günlük tüketim ürününün içinde bulunan ve kanserojen ya da zehirli olmadığı ispatlanmış, gıda ve kozmetik üreticilerinin yaygın olarak kullandığı malzemelerin sağlık bakanlığımızca yasaklanmış olması ilginçtir. GDO'lu gıda ve tarım ürünlerinin, ölüme ya da kalıcı sağlık sorunlarına sebep olan  zayıflama haplarının, bitkisel ilaç adı altında satılan cinsel güç arttırıcı sigara bıraktırıcı olduğu iddia edilen muhtelif kimyasal atıkların, insanları boğan düşük kalite kömürlerin, seçim dönemi dağıtılan ve kanserojen madde içeren ucuz oyuncakların özgürce girebildiği ülkemize e-sigara ve e-likit giremiyor. Bu kısıtlamanın haksızlığını veya haklılığını sınırlı bilgimle savunamam ama açıkcası bana saçma geliyor. Damardan yeşilaycı bu yobaz sağlık anlayışı, hiç sağlıklı değil. Her ne kadar e-sigaranın tüm zararlarının henüz bilinmesi çok mümkün olmasa da Avrupa ülkelerinde Kanada hariç Kuzey ve Güney Amerika ülkelerinde yaygın olarak kullanılmaya başlanmış. Bir çok kişinin hem sigarayı bırakmakta faydasını gördüğünü söylediği, hem de nikotin alışkanlığını sürdürenlerin sigaraya tercih ettiği bir meret bu meret ve ne olursa olsun sigaradan daha sağlıklı.

Bu ürünlerin kaçak göçek olması biz kullananların neresine batıyor? Aslında bize, fahiş fiyatlar ve ürün çeşitliliğindeki azlık dışında, giren çıkan bir şey yok. Fiyatları en az 3,5 en çok 12 lira olan muhtelif atomizerlere 50-70 lira, çeşitli aksesuarlara, aparatlara, e-likitlere ve pillerede asıl fiyatlarının yaklaşık 8 ilâ 12 katı para ödeyip, üstüne kargo ücreti eklemek dışında dötümüze kaçan hiç birşey yok. Gerçi fiyatların uçukluğuna rağmen uzun vadede normal sigaradan daha hesaplı. Ürün çeşitliliğindeki kısıtlılık dışında bir de bu kaçak ürünü satan ve dağıtanların insafına kalıyoruz tabi. Size 24 saatte teslim taahhüdü başta olmak üzere bir çok söz verebilirler, ancak bu sözlerin hiçbirini (parasını ödediğiniz ürünü teslim etmek de dahil) tutmak zorunda değiller ve siparişiniz ulaşmadığı ya da yanlış ulaştığı takdirde hiçbir hak iddia edemezsiniz. Ödemeler şahısların hesabına direkt olarak yapılıyor ve ortada bir şirket, bir kuruluş yok. İnternet siteleriyle bir kurumsal kimlik imajı var sadece. Tabi kayıt dışı çalışan ve kaçak ürünü satan kişilerin de ciddi bir başarı motivasyonu olduğunu varsayabiliriz. Yasal çerçevede çalışan bir kuruluş küçük ihbarları, şikâyetleri önemsemez, hele Türkiye gibi usulsüzlüğün, denetimsizliğin gelenekleştiği bir ülkede; ama yasaklı bir ürünü, doğal olarak yasa dışı bir şekilde, Türkiye'ye getiren ve kayıt dışı satışını yapan kişi müşterisinin şikayet etmemesi için fazladan gayret gösterecektir... gibi bir hayal kurabiliriz.

Yurdum insanı yasak ve kısıtlamaları sorgulamak ve tepki vermek yerine el öpüp saman altından su yürütmeyi tercih ettiği için bu düzen herhalde pek sıkıntı yaratmaz. Varın bana enayi deyin ama benim kanıma dokunuyor. Kimi zaman normal sigaraya dönmeyi düşünüyorum. Neyse... Elimde biraz daha e-likit var. Bitene kadar devam ederim, sonrasına sonra bakarız. :/

Wickiniz ıslak, atomizeriniz kuru olsun.  :<

8 yorum:

  1. blogunuza bir göz attım oldukça güzel ve bilgilendirici yazılarınız var. elektronik sigara konusundaki görüşünüz hakkında emin olamadım ama memnun musunuz yoksa şikayetçi mi :) öte yandan şöyle bir gerçek var ki sigara üreticileri bu yasağı etkiliyor ve ellerinden geldikçe uzatacaklardır. çünkü elektronik sigaranın yasallaşması onlar açısından ayrıca devlet açısından büyük kazanç kaybına sebep olacaktır. bugünlerde elektronik sigara zararlı başlığında haberler de çıkmakta ama asılsız oldukları rahatlıkla kestirilebilir. 10 yıldır hiçbir elektronik sigaradan sağlık sorunu yaşayan kullanıcı çıkmamıştır aksini de iddia edemezler. bende kullanıcıyım ve müşterisi olduğum site şuana kadar hiçbir sorun çıkarmadı değişimlerde olsun 24 saat kargoda olsun değişimlerde olsun..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öncelikle cevabınız için teşekkür ederim. :)
      Aslında e-sigaralara karşı dört farklı grup var: (1) tütün lobisi, Türkiye'de de sigara fiyatlarındaki artışları aslında bu lobi kontrol ediyor özellikle Türkiye'deki tütün üretiminin tamamına yakınını elinde bulunduran B.A.T. (British American Tobacco); (2) nikotin kafein gibi maddeleri de karbonmonoksit ve zifir kadar zararlı gören "kökten yeşilaycı" grup (sağlık bakanlığının sözde yansıttığı yaklaşım bu); (3) ilaç endüstürisi, muhtelif bitkisel(!) ilaçları üreten ve satan firmalar büyük bir para kaybına uğrama riskiyle karşı karşıya; (4) tütün tüketimine bağlı vergi gelirlerinin düşmesinden endişe edenler (tütünden gelen vergi geliri genelde en üst sıralarda oluyor) ama e-sigara yasallaşsa ve vergilendirilse böyle bir sorun da ortadan kalkacaktır. Şikayetçi olduğum konular da var memnun olduğum konular da. Şikayetçi olduğum konulardan biri Türkiye'de bir yasak ya da kısıtlama ortaya çıktığı zaman insanımızın ilk yaptığı şey eleştirmekten ziyade çevresinden dolanmaya ve bildiğini okumaya çalışmak. Hemen her zaman "halk istedi" deniyor ya da "araştırdık zararını bulduk" deniyor ama açıklama yapan yok, soran yok, kısıtlamayı yasağı isteyen halk bile ortada yok, adeta halk neyi istediğinden habersiz. Sağlık bakanlığı e-likitlerin içinde zararlı madde olduğunu söylüyor, hesapta içinde kurşun varmış ama e-likitin içinde kurşun olmadığı belgelenmiş durumda. Zaten gümrüğe gelen her ürünün içeriğinde neler olduğu resmi bir şekilde belgeleniyor. Bizde de mantar gibi e-sigara satan eleman bitiyor ödemeleri önceden ve kişi hesabına yapılıyor. Sizin satın aldığınız siteden memnun olmanıza sevindim ve umarım hiçbir sorun yaşamazsınız ama unutmayın satan şahısları bağlayıcı ve tüketici olarak sizin haklarınızı koruyacak, başınız sıkıştığında yardım arayabileceğiniz bir kurum yok. Bu sözde işletmelerin adresi bile yok. Hiç tanımadığınız kişilere gözü kapalı güvenmek zorundasınız ve bu insanlara gebesiniz. Ayrıca e-sigaranın faydasını gören birçok kişi olmasına karşın örneğin diyabet hastalarında, solunum yolu hastalığı olanlarda, böbrek hastalarında ne gibi etkileri olduğu bilinmiyor. E-sigarayla ilgili mucize bir tablo çiziliyor ama tüm etkilerinin bilinmesi faydalı ya da faydasız olup olmadığının bilinmesi mümkün değil. Uluslararası dağıtımının ve satışının başladığı tarih 2005, henüz yedi yaşında bir teknoloji. Ben de e-sigara kullanıyorum ve memnunum ama e-sigarayı bir sihirli değnek olarak görmüyorum, sigarayı bırakma aracı olarak kullanılmasına şüpheyle bakıyorum ve sigara kadar zararlı olmadığını kabul etsem de tamamen zararsız olduğuna inanmıyorum (bilmediğim için inanmadığımı söylüyorum ama umarım inancım yersizdir). Aslında ürün çeşitliliğinin olmayışı ve yüksek fiyatlar da dahil tüm şikâyetlerim kayıt dışılığa dayanıyor. Bir araba yazı yazdım kısa özeti şudur: kayıt dışı olması da, bu kayıt dışılığın kanıksanması da bana batıyor. :)

      Sil
  2. paylaştığın bilgiler için çok teşekkürler. Ben yaklaşık bir aydır e-sigara kullanıyorum bu işinde sonuçta bir maliyeti var sadece e-cig almakla bitmiyor. Atomizer ve e-likit masrafları özellikle yerli kaçakçılardan karşılandığında ciddi bir maliyet oluşturuyor. buna çözüm olarak çinde bir siteden alış veriş yaptım yaklaşık türkiyede kaçakçılardan 1000 TL' ye alabileceğim atomizer e-likit, pil gibi malzemeleri 65$' a aldım üstelik kargo bedava 1 ay içerisinde geleceğini söylediler eğer sorunsuz olarak siparşimi teslim alabilirsem site ismini de paylaşabilirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bilgi için teşekkürler, ben de alibaba.com'dan baktım dediğiniz gibi çok komik fiyatlarla getirtebiliyorsunuz Çin'den geliyor zaten e-sigara ve likitlerin asıl icat edildiği yer ve Dünya'ya dağıtıldığı yer Çin. Son zamanlarda İngiltere'de ve ABD'de örneğin Totallywicked.com gibi kuruluşlar kendi modellerini üretmeye başladılar ama onlar da biraz tuzlu. Benim siparişim gümrüğe takıldı ve ya imha edildi ya da birileri afiyetle içti :)

      Sağlık bakanlığının TAPDK'ya verdiği bir yazıyla yasaklanmış durumda bu ürünler. Tabi bir de ben sipariş verirken DHL ile verdim ve uçak yoluyla geldi. Duyduğum kadarıyla eğer EMS ya da PTT kargo gibi yöntemler kullanırsanız ve pakette e-sigara veya atomizer yerine "buharlaştırıcı cihaz", e-likit yerine "esans" gibi birşey ifade edilirse sorunsuz gelebiliyormuş. Benim paketim de kargosuyla beraber yaklaşık 64 dolara geliyordu ama malesef buhar oldu uçtu :)

      Bir de kargo şirketleri alacakları paraya bakıyorlar ürünle ilgili muhtemel sorunları size bildirmiyorlar, aslına bakarsanız şu an ne sağlık bakanlığında ne gümrük ve ticaret bakanlığında ne de tütün ve alkol piyasası denetleme kurulunda e-sigaralarla ilgili bilgisi olan bir allahın kulu yok. Sorun da bu zaten, sağlık bakanlığı bir tane yazı vermiş "içinde ne var bilmiyoruz girişine izin vermeyin" diye. Tabi sormak lazım insanları öldüren diyet ilaçları vs hangi akla hizmet giriyor diye. Şimdiden iyi şanslar haberlerinizi bekliyorum :)

      Sil
  3. Aynen Alibaba üzerinden sipariş görüşmelerine başladım. DHL deyice çindeki abla..Ulen gümrüğe takılmama sınırı kaç dolar diye merak edip aradım DHL yi. Aman abi parayı ödemeseydin dediler, sokamıyoruz yasak dediler. 175 tl ye ce6 aldım. Ama pes etmedim.
    Bir arkaşımın amcaoğlu gezmeye gitmiş çine,ona yollattım siparişlerimi koydu valize getirdi.. Yani şansım yaver gitti.. Şimdi sevdiğim arkadaşlarımın ce6 sı var. Benimde bir sürü yedek parçam ve 270 ml likitim..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çin'e e-sigara turları düzenleyelim en güzeli :D

      Sil
  4. çine gidecek birilerini mi bulmak lazm ilaki=)

    YanıtlaSil
  5. Bu, böbrek satmak isteyen herkese açık bir ilan, böbrek nakli ihtiyacı olan hastalarımız var, bu nedenle böbrek satmakla ilgileniyorsanız, lütfen iowalutheranhospital@gmail.com adresindeki e-posta adresimizden bizimle iletişime geçin.
    Ayrıca +1 515 882 1607 numaralı telefondan whatsapp'ı arayabilir veya bize yazabilirsiniz.

    NOT: Güvenliğiniz garanti altındadır ve hastamız, onları kurtarmak için böbrek bağışı yapmayı kabul eden herkese büyük miktarda para ödemeyi kabul etmiştir. Sizden haber almayı umuyoruz, böylece bir hayat kurtarabilirsiniz.

    YanıtlaSil